Pro motorkáře je výhodnější sezónní povinné ručení. Havarijko je extrémně drahé

Typický český motorkář je muž středního věku. Většinou sedí za řídítky silné motorky

Počet motocyklů na českých silnicích rok od roku roste. Nic na tomto trendu nezměnila ani pandemie koronaviru. V loňském roce si totiž Češi podle statistiky Svazu dovozců automobilů zaregistrovali více než 21 tisíc nových a přes 15 tisíc ojetých motocyklů. V meziročním srovnání vzrostl počet motorových vozidel v této kategorii o necelá tři procenta.

„Podle našich statistik propadají kouzlu motorek především muži. Zákonné pojištění motorového vozidla neboli povinné ručení na motorku si v 90 procentech případů sjednávají právě oni. Ze statistik rovněž vyplývá, že motorku si Češi dopřejí až v pokročilejším věku. Téměř dvě třetiny pojistníků jsou starší 40 let. Náš nejstarší klient letos oslavil 98 let a vlastní motocykl JAWA ČZ 1964 z roku 1964,“ uvádí Ladislav Gruber, analytik portálu Srovnejto.cz.

Úsporu přináší sezónní pojištění

Nejvíce nových i ojetých motocyklů se prodá nebo změní majitele od března do září, tedy v měsících, kdy v Česku panuje hlavní motorkářská sezóna. V tomto období je rovněž největší zájem o povinné ručení, přičemž mezi nejsilnější měsíce patří březen a duben. Tuzemské pojišťovny nabízejí jak celoroční, tak i sezónní pojištění. Ladislav Gruber k tomu dodává: „Kdo jezdí na motorce pouze pár měsíců v roce, bude pro něj cenově výhodnější sezónní pojištění. U této varianty pojištění platí pojistná smlouva po celý rok, ale pojišťovna kryje škody jen v předem stanovených měsících. Velkou výhodou je, že majitel motocyklu neodevzdává registrační značky do depozitu.“

Češi chtějí silné stroje

Cena povinného ručení se podobně jako v případě pojištění automobilů odvíjí od věku motorkáře, místa jeho bydliště, nasbíraných bonusů a také kubatury a stáří motocyklu. Pojišťovny zpravidla rozdělují motocykly dle kubatury do čtyř kategorií. Podle statistik Srovnejto.cz připadá více než polovina uzavřených smluv o povinném ručení na motocykly o zdvihovém objemu nad 500 kubických centimetrů. Druhou nejsilnější skupinou jsou stroje se zdvihovým objemem od 51 do 350 kubických centimetrů (28,7 %). Sem spadají především v posledních letech stále oblíbenější skútry. Samostatnou a nejmladší kategorií jsou elektrické motocykly. Těch je v současné době v Česku zaregistrováno přes pět tisíc.

Češi jsou milovníky veteránů

Při pohledu do statistik na první pohled překvapí stáří motocyklů. Podle dat Sdružení dovozců automobilů to je v průměru přes 33 let, což je nejvíce ze všech sledovaných kategorií vozidel. Statistiky navyšují především starší motocykly značky Jawa a ČZ vyrobené ještě v době socialismu. O vysokém stáří motocyklů vypovídají i statistiky sjednaných smluv povinného ručení. „Více než čtvrtina námi sjednaných smluv o povinném ručení je na motocykl starší 21 let. Každá desátá motorka byla dokonce vyrobena před 31 a více lety. Motocykly do pěti let věku se podílejí na celkovém počtu sjednaných smluv o povinném ručení necelými 18 procenty,“ uvádí Ladislav Gruber.

O havarijní pojištění není zájem

Kromě povinného ručení si mohou čeští motorkáři dobrovolně sjednat i havarijní pojištění. Zájem o něj je ovšem minimální. Podle Ladislava Grubera je to způsobeno především cenou havarijního pojištění, která je extrémně vysoká. Oproti osobním vozidlům hrozí v případě motocyklů mnohonásobně vyšší riziko krádeže, což výrazně ovlivňuje cenu pojištění. Vcelku malá je i nabídka havarijního pojištění na motocykly, protože většina pojišťoven toto pojištění ani nenabízí.

Štítky