
Zkušenost s investováním má podle letošního průzkumu Generali Lvi podíl od Generali Investments CEE už 45,9 % žen a třetina z nich se do investování pustila teprve v posledních pěti letech. Každá čtvrtá investorka pak začala zhodnocovat své peníze až v průběhu posledních tří let.
„Naše data ukazují, že ženy tvoří zhruba polovinu všech klientů. Nejvíce jich je ve věkové skupině 41 až 50let, ale roste i zájem mladších žen, které chtějí mít nad svými financemi větší kontrolu,“ říká Petr Mederly, obchodní ředitel Generali Investments CEE.
Podle průzkumu se ženy při rozhodování o investicích nejčastěji potýkají s nedostatkem volných peněz – uvedla to téměř polovina respondentek. Mezi další bariéry patří obavy ze ztráty nebo nedostatek informací. Z těchto důvodů ženy preferují i fondy a investiční nástroje s nižší mírou rizika.
Ženy investují jinak: s důrazem na stabilitu a hodnoty
Ženy oproti mužům méně investují do rizikovějších aktiv, jako
jsou kryptoměny nebo drahé kovy. Výrazně nižší je také jejich zájem o ETF.
Online investiční platformy typu Portu nebo eToro, které tyto nástroje běžně
nabízejí, využívá jen čtvrtina investorek – zatímco mezi muži je to téměř
dvojnásobek. Ženy naopak častěji sázejí na podílové fondy, do nichž
investuje 6 z 10 Češek. Tento rozdíl může odrážet i odlišný vztah
k investování samotnému – ženy častěji volí zprostředkované formy investování a
méně se pouštějí do samostatné správy portfolia. Investorky se při rozhodování
řídí spíše snahou o zajištění dlouhodobé stability než o dosažení rychlého
zhodnocení.
Investorky podle krajů: Praha výrazně vede
Nejvíce aktivních investorek je z Prahy, následuje Jihomoravský kraj a Vysočina. Nejméně investujících žen je naopak v Královéhradeckém a Karlovarském kraji. Rozdíly mohou souviset s ekonomickou situací regionů, dostupností investičního poradenství i úrovní finanční gramotnosti.
Zbrojní průmysl hodnotí kritičtěji než muži
Při pohledu do budoucnosti mají ženy jasno – nejvíce je
zajímají technologie a inovace, následované nemovitostmi a energetikou. Naopak
méně důvěry mají investorky například ve zbrojní průmysl, který jako
perspektivní vnímá pouze pětina z nich, zatímco mezi muži je to více než
polovina. Tento rozdíl se promítá
i do konkrétních investičních záměrů, o přímé investici do zbrojního či
obranného průmyslu uvažuje jen 34,4 % žen, oproti 68,6 % mužů.