Tento průvodce obsahuje celkem deset kapitol a je psán srozumitelně formou příběhů. „První část se věnuje financím obecně, druhá je zaměřena na internet a bezpečnostní pravidla. Lidé zde najdou praktický návod, jak se na důchod připravit, jaký účet či spoření zvolit a také jim brožura dá návod na placení kartou nebo pomůže s fungováním a nakupováním na internetu. Poradí také v oblasti bezpečných hesel a seznámí seniory s možnými internetovými riziky a jak jim předcházet,“ říká Milan Jursík z ČSOB, který se podílel na vzniku a přípravě této brožury.
Jiří Vévoda, člen představenstva ČSOB k tomu dodává: „Pandemie covidu urychlila zájem občanů o digitální přístup k finančním službám, toto zrychlení bylo a bude obzvláště důležité pro seniory. Věřím, že náš nový průvodce pomůže najít seniorům veškeré benefity v obsluze svých financí a stane se nejenom pro ně užitečným a praktickým pomocníkem.“
Čtěte také:
Kdo bude mít vyšší čistou mzdu za červenec?
Bez vstupního poplatku a bez omezení cílové částky. ČSOB Stavební spořitelna představuje nové Stavebko bez limitů
Jak se změní sankce za předčasné splacení hypotéky?
Právě bezpečnostní pravidla a jejich dodržování je ve světě financí nezbytné a senioři patří ke zranitelné skupině. Podvodné útoky na klienty bank v poslední době dramaticky narostly a meziročně se znásobily. A protože podvodníci své techniky neustále zdokonalují, připravili jsme nejenom pro seniory následující bezpečnostní desatero.
1. Používejte bezpečný počítač
K internetovému bankovnictví se připojujte jen z bezpečných a známých počítačů. V pohodě je domácí a pracovní počítač, naopak u počítačů v internetových kavárnách a na dalších veřejných místech nikdy nevíte, co je na nich nainstalované a kdo všechno k nim má přístup.
2. Chraňte své přihlašovací údaje
Přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví si nepište na papírky u monitoru nebo peněženky. Nikdy a nikomu je neříkejte ani neposílejte.
3. Hesla a PINy volte pečlivě
Nepoužívejte jednoduchá a snadno odvoditelná hesla a PINy. Vyhněte se datům narození, částem telefonního čísla, po sobě jdoucím číslicím a písmenům apod. Vhodné je také si PIN nebo heslo jednou za čas změnit.
4. Adresu internetového bankovnictví zadávejte ručně
Kdykoli se přihlašujete do internetového bankovnictví, je nejlepší vyťukat do prohlížeče adresu banky a kliknout (většinou vpravo nahoře) na ikonku internetového bankovnictví. Máte tak jistotu, že se nedostanete přes falešný odkaz na tzv. phishingovou stránku.
5. Neotevírejte podezřelé e-maily a soubory
E-maily od neznámých adresátů nebo s podezřelým předmětem či obsahem hned mažte. Neodpovídejte, neklikejte na přílohy ani odkazy. Banka ani žádná jiná seriózní instituce nikdy nežádá klienty, aby jí posílali údaje o kartě, hesla a PINy e-mailem.
6. Průběžně kontrolujte historii plateb
Čím dříve nahlásíte bance podezřelou transakci, tím vyšší je šance, že s tím ještě půjde něco dělat. Proto si pravidelně kontrolujte historii plateb, tzv. Pohyby v internetovém bankovnictví nebo ve Smartbankingu.
7. Nakupujte online, ale bezpečně
K nákupům si vybírejte důvěryhodné e-shopy. Banka doporučuje využívat nejmodernější způsoby bezpečného placení online. Jde buď o ověřovací SMS kód nebo potvrzení přes bankovní aplikaci pomocí bezpečnostního klíče.
8. Chraňte si počítač, mobil i tablet
Pořídit antivirový program pro počítač považujeme nyní již za samozřejmé, často ale zapomínáme na další chytrá zařízení s přístupem na internet. Pokud je máte a využíváte, pořiďte ochranu i jim.
9. Čtěte komunikaci s bankou
E-maily, dopisy a další zprávy z banky nejsou vždycky zábavné. Za to často bývají důležité a vyplatí se je číst pozorně.
10. Informujte banku
Pokud budete mít podezření, že se s vaším účtem nebo kartou děje něco nekalého, nebo že jste byli kontaktováni podvodným e-mailem, SMS nebo telefonním hovorem, vždy informujte banku, která vám pomůže vzniklou situaci vyřešit.