Mezi klíčové faktory podporující poptávku po palivových kartách ve světě patří zejména rostoucí využívání digitálních platebních metod, vliv internetu věcí (IoT) i důraz na efektivní správu vozového parku. Vyplývá to z průzkumu společnosti IMARC Group, podle kterého posiluje poptávku po tankovacích kartách v mnoha organizacích mimo jiné fakt, že manažeři mohou sledovat nákup pohonných hmot v reálném čase a nastavovat limity výdajů pro zaměstnance, kteří používají firemní vozidla.
Obdobné závěry prezentuje kupříkladu report společnosti Adroit Market Research. Podle něj podpoří další zájem o palivové karty například nástroje pro online management flotily, nástroje pro reporting či jednoduchá platební řešení pro řidiče. Obě analýzy přitom predikují, že trh palivových karet poháněný zvyšujícím se zájem o monitoring plateb za palivo i potřebou úspor na pohonných hmotách do konce dekády nadále poroste.
Lidé jsou obecně nakloněni bezhotovostním platbám a firmy čelí důsledkem covidu a hned na to války na Ukrajině neustávajícímu tlaku na optimalizaci nákladů na své flotily. I to je důvodem, proč zájem o palivové karty kontinuálně sílí i v Česku. Oproti dřívějšku přitom v posledních letech rostl mezi zájemci o tankovací karty podíl menších firem. „Už od pandemie covidu poskytujeme tankovací karty výrazně vyššímu podílu drobných podnikatelů nebo živnostníků. Firmy totiž objevují tankovací karty zejména proto, že i při menších odběrech paliva lze dosáhnout na lepší ceny,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která je autorizovaným distributorem tankovacích karet Shell.
Reálná sleva na palivo
Není totiž pravidlem, že tankovací karta musí vždy znamenat levnější pohonné hmoty. Poplatky některých karetních společností mohou načerpané palivo prodražit tak, že firma vevýsledku zaplatí ještě víc, než udává cenovka na výdejním stojanu čerpací stanice i po zohlednění slevy. „Typickým příkladem je tzv. servisní poplatek, který představuje trvalou přirážku k ceně každého litru natankovaného paliva. Zaznamenali jsme i případy, kdy karetní společnost firmě takto ve výsledku prodražila palivo až o 3 koruny na litru,“ popisuje Damir Duraković a upozorňuje, že neplatí častý argument o tom, že má jít hlavně o úsporu administrativy. Na trhu jsou karty, které zajistí i trvale výhodnou cenu.
I proto lze nadále pozorovat odklon od karetních společností ke kartám vydávaným přímo provozovateli čerpacích stanic. Zde se lze vyhnout zbytečným poplatkům, přitom ale mít stále k dispozici dostatečně širokou akceptační síť, protože jednotliví petrolejáři si tankovací karty ve svých sítích zpravidla vzájemně akceptují.
„Dalším trendem, u jehož zrodu jsme stáli, je rostoucí preference tankovacích karet se zvýhodněnou plošnou cenou paliv. Klasická pevná sleva z totemových cen nemá prakticky žádný efekt v lokalitách s vyššími cenami. S plošnou cenou, která bývá podprůměrná, ale v současnosti ušetříte při tankování na dálnici i 6 Kč na litru nafty,“ popisuje Damir Duraković. „Tento model, který byl dříve dostupným zejména velkým podnikům či autodopravcům, mohou dnes již využívat i malé firmy s měsíčními odběry řádově jen ve stovkách litrů, a to díky konceptu nákupní aliance, která soustředí poptávku více podnikatelských subjektů,“ dodává šéf Axigonu, který patří s 10000 členskými firmami k největším odběratelům pohonných hmot v Česku.
Kombinace jednodušší administrativy i dalších služeb spojených s flotilou
Nespornou výhodou tankovacích karet jsou každopádně nejen úspory finanční, ale i administrativní. Řidiči nemusí disponovat hotovostí a schraňovat účtenky za tankování. Firmě pak na konci měsíce přijde souhrnná faktura za veškeré palivo i služby zaplacené tankovacími kartami. K těm může dále patřit třeba úhrada mýtného nebo monitoring vozidel, jenž umožňuje optimalizovat využití flotily nebo generovat elektronickou knihu jízd. Automatický přenos karetních transakcí do monitorovacího systému pak zajišťuje okamžitou kontrolu spotřeby paliva na denní bázi.
„Mezi novými zákazníky evidujeme stále významný podíl těch, kteří doteď platili za palivo hotově, popř. obyčejnou platební kartou. Přitom tankovací karta umožňuje i mobilní platby přímo od stojanu čerpací stanice, které jsou např. s aplikací Shell SmartPay dostupné v Česku a další desítce evropských zemí,“ popisuje Damir Duraković a dodává, že koncept nákupní aliance umožňuje v kombinaci s tankovacími kartami využívat sdružené poptávky více firem k zajištění úspor i v dalších oblastech. „Typicky jde o další služby spojené s provozem vozidel, např. nákup českých i zahraničních dálničních známek, platba parkovného nebo zvýhodněné mytí vozidel. Velmi oblíbená je však i trvalá v průměru třetinová sleva na kancelářské potřeby, tankovací karta ale umí zajistit třeba i výhodnější služby mobilního operátora,“ dodává Damir Duraković.