Veřejně přístupné čerpací stanice, které prodávají kromě benzínu a nafty také některé alternativní palivo, musí ze zákona dvakrát do roka zveřejnit porovnání cen pohonných hmot publikované Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO). Konkrétně jde o tabulku, která porovnává, na kolik motoristu vyjde ujetí sta kilometrů u zvoleného referenčního vozidla, a to v případě benzínu, nafty, stlačeného zemního plynu (CNG), zkapalněného ropného plynu (LPG) a vozů poháněných elektřinou z baterie (BEV).
Z aktuálního srovnání, které vydalo MPO v říjnu a které reflektuje ceny energií v prvním pololetí, plyne, že u benzínového vozu vás palivo na 100km jízdu vyjde okolo 200 až 250 korun. V případě nafty pak okolo 150 až 200 korun. Za energii spotřebovanou na ujetí 100 kilometrů elektromobilem dáte dle propočtů ministerstva asi 100 až 130 korun.
Z hlediska provozních nákladů to vypadá na jasnou výhodu elektrických vozidel. „V praxi ale může být cenový rozptyl nabíjení výrazně větší. O ceně za ujetý kilometr totiž rozhoduje celá řada faktorů. Záleží na tom, kde vůz dobíjíte, o jak velké auto se jedná nebo jak rychle a kde jezdíte, tedy zda ve městě nebo na dálnici,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje Energokarty akceptované v sítích PRE, ČEZ a u dalších 100 000 dobíjecích bodů po celé Evropě.
Jako nejvýhodnější varianta vychází dobíjení elektromobilu doma. „Většina domácností v ČR má elektřinu se smlouvou na dobu neurčitou a platí cca 3,5 Kč za 1 kWh bez DPH. Na trhu jsou ale i nabídky s cenou 2,6 Kč za kWh, kterou je nyní možné fixovat na 1,5 nebo na 2 roky. Vždy ale záleží na tom, kolik dále platíte za distribuční poplatky a jak se vám bude dařit nabíjet v době platnosti nízkého tarifu,“ říká Lukáš Kaňok, ředitel sekce Energie portálu Kalkulátor.cz. „Pokud máte sazbu pro běžný odběr D02d, zaplatíte za dopravu elektřiny cca 2,5 Kč/kWh. Pokud si ale pořídíte sazbu na elektromobil, budete platit o malinko více při nabíjení v době platnosti vysokého tarifu, ale desetkrát méně – opravdu jen cca 0,25 Kč/kWh – při nabíjení v době platnosti nízkého tarifu dříve známého jako noční proud,“ dodává Lukáš Kaňok s tím, že průměrná konečná cena pro domácnosti je okolo 6 Kč/kWh, v případě využití čistě „nočního proudu“ jen 5 Kč/kWh, a to při uvažované spotřebě cca 10 MWh.
Pokud budeme předpokládat, že běžný menší elektromobil spotřebuje v průměru 15 kWh na 100 km, tak při domácím nabíjení a ceně 6 Kč/kWh vás 100 ujetých kilometrů vyjde na 90 korun. Takovou částku lze ještě citelně snížit využitím fotovoltaiky nebo dobíjením v nízkém tarifu. Na dobíjecích stanicích si naopak připlatíte. „S využitím Energokarty lze dobíjet například v síti stanic PRE za 8 Kč/kWh v případě nabíječek AC, za 11 Kč/kWh u DC nabíječek a při využití ultrarychlého dobíjení UFC za 13 Kč/kWh,“ říká Damir Duraković. „V jiných případech ale může UFC nabíjení vycházet i na 18 Kč/kWh a cena může dále šplhat v případě roamingového dobíjení u partnerských provozovatelů nabíječek, a to klidně na 26 Kč/kWh, ale i víc při nabíjení v zahraničí,“ dodává Damir Duraković.
Už při ceně 20 Kč/kWh tak najednou vychází 100 ujetých kilometrů na 300 korun. A to není brán v úvahu dálniční provoz nebo větší a těžší elektromobil, což dohromady může spotřebu výrazně navýšit, klidně zdvojnásobit.