Desatero rad pro nákup ojetého auta

Investice do nákupu auta je často druhá nejvyšší po pořízení bydlení. Proto se určitě vyplatí vše důkladně promyslet. Ještě více to platí, když kupujete ojeté vozidlo, kde může nepoučený kupující snadno udělat chybu, ať už auto pořizuje pro vlastní nebo firemní potřebu. Na co si dát při nákupu ojetiny pozor níže shrnuje expert ze společnosti Business Lease specializované na operativní leasing Petr Škop, který vede prodej ojetých vozidel po operativním leasingu Cars & Care.

Pozor na nepřiznání kompletní historie havárií vozidla

Zatajování historie vozidla, hlavně přesné povahy jeho nehod, dnes patří k nejčastějším problémům při nákupu ojetého auta. Byl automobil v minulosti jenom odřený, nebo došlo k závažnější nehodě, po níž se musel rovnat i sloupek, práh nebo střecha? Časté je toto zatajování například u havárií zadní části vozu, kdy prodejce přizná opravovaný nárazník a páté dveře, ale už neuvede závažnou skutečnost, že se musela rovnat také podlaha auta.

Vezměte si do bazaru s sebou odborníka

Dnes existuje řada specializovaných odborníků a firem, které si můžete vzít na nákup ojetiny s sebou. Pomohou vám odhalit právě třeba zatajovanou opravu velkého rozsahu i řadu dalších potenciálních problémů. Například odeberou vzorek oleje a za pomoci speciální testovací sady posoudí jeho stav. U dieselů sondou odeberou vzorek sazí z výfuku a na základě toho posoudí, zda řádně fungují lambda sondy, EG ventily a podobně. Také zkontrolují zatmelení, zda bylo děláno strojově nebo manuálně. Hlavně u dražších ojetin se tato služba nepochybně vyplatí.

Prověřte si historii vozidla online

Pokud chcete zjistit, zda sedí kilometry na tachometru, jaká poškození auto prodělalo nebo jestli třeba nejezdilo jako taxík, využijte online prověření vozidla u poskytovatelů typu Cebia. Základní prověření na základě VIN kódu vás vyjde na necelých sedm stokorun a informace získáte prakticky v reálném čase. Tato metodika není neprůstřelná úplně ze sta procent, ale určitě sníží rizika podvodu.

Pozor na ojetá vozidla z dovozu

Zatímco v Česku jsou stočené tachometry už naštěstí daleko menším problémem než v minulosti, u ojetin dovezených ze zahraničí to úplně neplatí. Obzvláště se tato nekalá praktika používá v Německu, kde je trh ojetých aut ovládán prodejci z některých východních zemí. Na vozidlech dovezených z Itálie je zase často znát nedostatečná údržba, u aut z Rumunska či Pobaltí bývají problémem nepřiznané nehody.

Na slušnou ojetinu si připravte alespoň 300 tisíc

Pokud chcete, aby vám zakoupené ojeté vozidlo spolehlivě sloužilo ještě několik let, nemuseli jste s ním každou chvíli do servisu a minimalizovali jste riziko finančně náročných oprav, pořiďte si ojetinu za minimálně 300 tisíc korun.

Ojeté škodovky jsou spolehlivé, ale dražší

Češi stále nedají dopustit na vozidla značky Škoda a velmi rádi je kupují nejen nová, ale i jako ojetiny. Právě proto jsou ale ojeté škodovky o něco dražší než srovnatelné automobily jiných značek: protože jdou výborně na odbyt. Například ojetý Ford Focus s nájezdem kolem 100 tisíc kilometrů můžete koupit až o 15 nebo 20 procent levněji než srovnatelnou Octavii. Nebo VW Golf: ten je jako nový o něco dražší než Octavia, ale u ojetin se rozdíl srovná, někdy Golf dokonce vyjde levněji. Úplně stejná situace panuje mezi Passaty a Superby.

V extrémní podobě to pak platí při porovnání cen ojetých Octavií a Opelů Astra. Tam může srovnatelná tříletá Astra vyjít až o 100 tisíc levněji. Pokud tedy chcete ušetřit, zvažte, zda škodovku při výběru ojetiny nenahradit jinou značkou. Na druhou stranu u škodovky zase máte jistotu, že se vám bude následně dobře prodávat. Pokud nepůjde o elektromobil, u těch jsou a budou problémy s poklesem zůstatkových cen, a neplatí to samozřejmě jen u škodovek.

Pozor při výběru prodejce                                               

Klíčovým faktorem při nákupu ojetého auta je samozřejmě také konkrétní prodejce, kterého si vyberete. Určitě se ptejte známých na doporučení konkrétního bazaru, se kterým mají zkušenost. Prozkoumejte také online recenze.  Někdy bývají dobrou volbou i dlouho fungující menší rodinné bazary s dobrými recenzemi. Nebo prodej aut po operativním leasingu, kde má prodejce k dispozici kompletní a detailní historii vozidla a auta jsou vždy přímo od prvního majitele, který vůz koupil a servisoval. K vozidlu tedy může vše doložit a není zapotřebí kontrola u Cebie ani další ověřování.

„Od firemních uživatelů se nám každý měsíc vrací po operativním leasingu zhruba 160 aut. 61 procent těch nejzachovalejších z nich prodáváme přes náš vlastní pražský automarket Cars & Care. 24 procent jde na komisní prodej do jiných autobazarů, 9 procent prodáme napřímo původním firemním uživatelům a 6 procent aut odchází do velkoobchodní aukce,“ přibližuje detaily prodeje ojetých aut po operativním leasingu Hana Výmolová, ředitelka společnosti Business Lease.

Spolehlivým prodejním kanálem mohou být také autorizovaná dealerství a jejich prodej ověřených ojetých aut. Zde ale prodejce nemusí znát kompletní historii vozidla, pokud klient do autorizovaného servisu jezdil jen první dva roky v rámci záruky a pak dal pro servisní prohlídky či výměnu oleje přednost servisu neautorizovanému.

Někteří prodejci používají neetické praktiky

Některé bazary mohou používat neetické praktiky: například když prodejce připravuje na prohlídku bourané auto, které nemá úplně dobře lícující nebo kvalitně nalakované díly, automaticky jej zaparkuje tak, aby příslušná část byla ve stínu a klienta přivede z druhé strany. Nebo danou problematickou plochu opticky rozbije tak, že u auta před prohlídkou nechá otevřené dveře. Snadné je také naletět na nabídku nevýhodného financování. Prodejce vám například nabídne na ojeté auto slevu, když jej budete financovat jím zprostředkovaným úvěrem. Jenže ten má tak vysoký úrok, že vás auto nakonec v součtu vyjde dráž než bez slevy.  

Smlouva

Ať už ojeté auto kupujete v bazaru nebo třeba od fyzické osoby, vždy trvejte na podpisu smlouvy. Ta musí vycházet z občanského zákoníku a neměla by v ní chybět ani zmínka o záruce. Ta v základní podobě dle občanského zákoníku činí dva roky, pokud se ale kupující a prodávající domluví, může být zkrácena na jeden rok. Právě tak to mají i prakticky všechny autobazary. Prodejce se také nemůže bez dalšího zdůvodnění zříci záruky za určitou část vozidla, například za motor.

Faktury a servisní knížka

Ideální je také získat od prodejce faktury dokládající veškerou servisní historii auta. Ty vám dají daleko více informací než servisní knížka, která dnes už navíc bývá většinou jen v elektronické podobě. Pokud vám ovšem prodejce nedoloží ani faktury, ani servisní knížku, koupě takového auta je velice riziková.

Štítky