Má smysl zadlužit firmu kvůli nákupu vozidel? Stále více podnikatelů preferuje pronájem „na operák“

Při rozhodování, zda pořídit automobil na úvěr nebo na leasing, podnikatel zvažuje několik aspektů – zejména administrativní náročnost, daňové dopady, finanční náročnost i další rizika spojená např. se zadlužením. Každý způsob financování má svá pro a proti. Statistiky a průzkumy ale ukazují, že podnikatelé nepotřebují vůz nutně vlastnit, upřednostňují rychlost, flexibilitu a minimum administrativy. Automobily si stále častěji pronajímají.

Podle odborníků je celosvětově patrný odklon od vlastnictví vozidel k nejrůznějším formám pronájmu včetně operativního leasingu a Česko není výjimkou. Například společnosti sdružené v České leasingové a finanční asociaci (ČLFA), které loni financovaly necelou třetinu všech nových osobních automobilů prvně registrovaných v tuzemsku, zafinancovaly čistě operativním leasingem nové osobní automobily v objemu 21,5 miliardy korun, což je téměř o 7 miliard více, než tomu bylo v roce 2022.

V rámci operativního leasingu je většinou v ceně nájmu zahrnuto zákonné pojištění, havarijní pojištění, servis vozidla, popř. další sjednané služby. „Stále větší oblibě se v rámci operativního leasingu těší full service leasing,“ uvedl Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA. Full service leasing znamená, že zákazník platí – kromě pohonných hmot a provozních kapalin – jen fixní měsíční splátky, které pokrývají veškeré náklady spojené s provozem vozů.

Automobily si stále častěji pronajímají i menší firmy

Z pravidelného průzkumu Arval Mobility Observatory vyplývá, že operativní leasing jako hlavní způsob financování vozového parku využívá skoro čtvrtina (24 %) českých firem. V segmentu společností s 500 a více zaměstnanci je to dokonce 35 %, ale ani u společností do 10 zaměstnanců není tento podíl zanedbatelný a činí dle průzkumu 20 %.

„Zájem o operativní leasing nás velice příjemně překvapil. V rámci spolupráce se společností Drivalia, kterou jsme zahájili před půl rokem, jsme pro členské firmy nákupní aliance připravili neveřejnou nabídku pronájmu vozidel, která jsou okamžitě, popřípadě do dvou týdnů k odběru. Od počátku evidujeme poměrně značný zájem, který nepolevuje, naopak ho podporuje průběžná aktualizace této nabídky,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která sdružuje 10 000 malých a středních podniků. „Už dříve jsme přišli se zvýhodněnými podmínkami nákupu vozidel u společnosti AutoPalace. Letos jsme vyjednali exkluzivní ceny vozidel Kia, a to přímo s oficiálním dovozcem Kia Czech, čímž garantujeme nejnižší možnou cenovou úroveň, kterou může zákazník nakupující jednotlivá vozidla získat. Přesto zájem o operativní leasing v našem případě znatelně převyšuje možnost nákupu vozidel přímo do vlastnictví firem,“ dodává Damir Duraković.

Čím nižší zadlužení, tím lépe

Pořízení automobilu přímým nákupem nebo na úvěr znamená na rozdíl o operativního leasingu přechod vlastnictví automobilu na jeho nabyvatele. „Do daňových nákladů je nutné v obou případech rozpouštět pořizovací cenu automobilu po dobu pěti let a v zákonem stanovené výši, jenž závisí na pořizovací ceně a volbě metody odpisování – rovnoměrné nebo zrychlené odpisy,“ vysvětluje Gabriela Ivanco, daňová poradkyně společnosti Forvis Mazars, a poukazuje na neefektivnost koupě automobilu na úvěr, neboť jednorázový vysoký výdaj si společnost nemůže uplatnit do daňových nákladů v roce pořízení automobilu.

V případě úvěrového financování je také zapotřebí platit další náklady, které souvisí s užíváním vozidla, jako je zákonné pojištění, havarijní pojištění nebo servis vozidla. S úvěrem dále souvisí větší administrativní náročnost a doba vyřízení trvá déle než u leasingu. „Pořízením automobilu na úvěr se podnik rovněž zadluží. Výše přijatého úvěru se v rozvaze objeví jako položka cizích zdrojů, což může být nevýhoda v případě žádosti o další úvěr nebo při hodnocení rizikovosti pro případné investory,“ doplňuje Gabriela Ivanco.

Další variantou financování je finanční leasing, který stejně jako operativní leasing spočívá v pravidelném splácení leasingových splátek. Rozdíl je v tom, že po ukončení sjednané doby leasingu přechází vlastnické právo na uživatele předmětu leasingu. „Nejedná se tedy o klasický nájem jako v případě operativního leasingu. Leasingová splátka je daňově uznatelným nákladem, jestliže bude předmět leasingu po jeho skončení zařazen do obchodního majetku,“ uzavírá Gabriela Ivanco.

 

Věděli jste, že…

Od 1. ledna 2024 není možné u automobilů kategorie M1 uplatnit mimořádné odpisy (zkrácení doby odepisování na dva roky). Tato možnost nadále existuje pouze pro bezemisní vozidla. Další novinkou od 1. ledna je limit vstupní ceny vozidel kategorie M1 na 2 miliony korun a u vozidel pořízených letos není možné uplatnit daňové odpisy převyšující v úhrnu částku 2 miliony korun na jedno vozidlo kategorie M1.

U operativního leasingu je toto omezení uplatňováno pouze u pronajímatele, tj. u nájemce zákon žádnou specifickou limitaci daňové uznatelnosti nestanoví.

Naproti tomu u finančního leasingu se tato limitace neuplatní u pronajímatele, ale u nájemce, a to na úplaty u finančního leasingu, jehož předmětem je vozidlo kategorie M1. Daňově uznatelným nákladem jsou úplaty do úhrnné výše 2 milionů korun a v jednotlivém zdaňovacím období pouze do výše poměrné části ze 2 milionů korun připadající na dané zdaňovací období.

Zdroj: Forvis Mazars

Kategorie