LPG neboli autoplyn je stále nejrozšířenějším alternativním pohonem. V provozu je více než 8 milionů vozidel v rámci Evropy a přes 170 tisíc v Česku. Ve srovnání s ostatními dle Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) „čistými“ pohony si LPG stále drží čelní pozici i ve statistikách vozů nově uvedených do provozu. „Nových vozidel na LPG již bylo letos na konci července registrováno víc než za celý loňský rok. Pokud započítáme i přestavby, v prvním pololetí letošního roku přibylo asi 2 900 vozů na LPG, což je více než u plug-in hybridů, elektromobilů i vozů na CNG,“ komentuje statistiky Ivan Indráček, předseda ČALPG.
Dodatečné přestavby činí dominantní podíl „nových“ vozidel na LPG. V posledních letech však podíl vozů s tovární LPG zástavbou roste, a to především díky modelům značek Dacia a Renault. Na veletrhu bude na stánku ČALPG z továrních vozů na LPG vystavena Dacia Logan a Dacia Sandero.
I když stále platí, že nejjednodušší i nejlevnější je přestavět na LPG klasický motor s nepřímým vstřikováním benzínu do sacího potrubí, výrobci LPG přestavbových sad drží krok s nabídkou automobilek. Realizovat přestavbu nejmodernějších motorů s přímým nebo kombinovaným duálním vstřikováním paliva tak již není ničím výjimečným. Na stánku asociace budou k vidění zástupci obou táborů.
„Společnost AUTOGAS – CENTRUM, spol. s r. o., pro naši expozici zapůjčila dvě letošní novinky českého trhu. Vozy s nepřímým vstřikováním reprezentuje nový model Lada Niva Luxe Off-road s atmosférickou sedmnáctistovkou. Z kategorie přímovstřikových motorů bude k vidění LPG přestavba nové Škody Octavia čtvrté generace 1,5 TSi,“ říká Ivan Indráček.
Cílem expozice ČALPG na letenském výstavišti je kromě ukázky konkrétních modelů LPG vozidel také srozumitelná informovanost o výhodách tohoto alternativního paliva a jeho potenciálu v oblasti snižování emisí. Autoplyn již dnes díky plně rozvinuté stávající infrastruktuře a vysokému počtu vozů v provozu pomáhá znatelně snižovat produkci skleníkových plynů a může výrazně přispět ke splnění emisních cílů.
Na českém trhu se navíc loni objevilo bioLPG, které je z hlediska uhlíkové stopy obecně až o 70 % šetrnější než klasické fosilní LPG. Jeho dodávky na český trh již letos překonaly celý loňský objem. „Podle nedávno publikované studie ‚BioLPG: A Renewable Pathway Towards 2050‘ by mohla být budoucí poptávka po LPG v roce 2050 zcela uspokojena právě produkcí bioLPG,“ doplňuje Ivan Indráček.