Trend doručení do druhého dne je mimořádně silný a roste i množství e-shopů a přepravců, kteří nabízejí ještě rychlejší „same day delivery“, tedy doručení ještě v den objednání. Odborníci z oblasti logistiky a e-commerce totiž mají jasno: zákazníci jsou na rychlost doručení stále náročnější a na trhu tak uspějí hlavně ti, kteří dokážou poptávku po doručení do 24 a méně hodin uspokojit.
Dle studie společnosti Deloitte z roku 2021 preferuje doručení v den objednání 47 % lidí. A podle rovněž loňského průzkumu společnosti PwC provedeného mezi 8,5 tisíci respondenty z celého světa je nejvyšší prioritou nakupujících na internetu právě rychlost doručení. Není tudíž divu, že report vydaný agenturou Allied Market Research odhaduje trhu zaměřujícímu se na same day delivery složené roční tempo růstu ve výši asi 21 %.
Same day delivery se rozšiřuje i v Česku
V České republice je služba doručení ve stejný den dostupná především pro obyvatele velkých měst, typicky Prahy či Brna, a provázán je s ní zejména segment jídla a potravin, a to prostřednictvím služeb jako Dáme jídlo, Dáme market nebo Wolt Market či e-shopů jako Rohlík.cz či Košík.cz. Typická je služba expresního doručení i v řádu hodin také pro online květinářství nebo e-shopy s léky a léčivy – v roce 2021 například same day delivery pro zákazníky svého e-shopu zavedla i síť lékáren Dr. Max. Doručení v den objednání nabízí rovněž e-commerce giganti Alza či Mall.
„Především ve velkých městech existuje skupina zákazníků, která chce doručit objednávku s přesností v řádu hodin přímo do kanceláře nebo domů,“ uvedl dříve k zavedení nové služby Daniel Horák, generální ředitel společnosti Česká lékárna holding, která lékárny Dr. Max provozuje. A dodává, že síť Dr.Max začala koncem roku 2021 v režimu same day delivery na desítkách objednávek týdně, dnes překračuje i hranici tisíce objednávek.
Jak vyplývá z dat nasbíraných během pilotního provozu, Dr. Max v rámci same day delivery ve spolupráci s firmou DoDo nejčastěji doručuje léky na akutní potíže, sezonní produkty nebo také položky, které jsou součástí pravidelných promo akcí.
V den objednání i nadměrné zásilky
Technologicko-logistická společnost DoDo pak loni představila službu two men delivery, která se zaměřuje na rozvoz nadměrného zboží vyžadujícího větší vozy a dva kurýry na vykládku. Může jít například o nábytek, velké elektro, objemné sportovní potřeby a podobně. A samozřejmě i zde je cílem nabídnout doručení v tentýž den. „Třeba na doručení nábytku si zákazník i u těch nejoblíbenějších nábytkářských řetězců musí několik dní počkat, zaplatit nemalý peníz, a ještě půl dne vyhlížet kurýra,“ řekl Ivo Velíšek, CEO DoDo pro Českou republiku a Slovensko. Podle něj je doručení v konkrétním hodinovém slotu v den objednání něčím, na co si zákazníci například u rozvozu potravin rychle zvykli. Není proto divu, že podobný standard služeb začínají požadovat i u jiných typů zboží.
Unikátní projekt vám domů expresně dodá i plynové láhve
Služba expresního dodání se však pomalu začíná prosazovat také ve specializovanějších segmentech. Například od letošního listopadu si tak zájemci mohou expresně objednat LPG láhve plněné prémiovým čistým propanem. Ve spolupráci se společností DoDo službu nabízí jako první na českém trhu společnost Primagas. „Plynové láhve je možné doručit ve stejný den, popřípadě i expresně do tří hodin od zaplacení objednávky. V případě expresního dodání je časové rozmezí doručení od 9 do 21 hodin, a to i o víkendech nebo během svátků. Výjimkou je pouze Štědrý den,“ říká Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas, která „LPG e-shop“ Primagas Express spustila loni v listopadu. „Pilotní projekt expresního dodání propanových láhví zatím funguje v Praze. Již nyní ale připravujeme rozšíření služby i do dalších měst,“ dodává Jiří Karlík.
Podle společnosti službu ocení koncoví zákazníci, ale i firmy zejména v segmentu gastro, kde se využívá LPG zejména při vaření, případně pro topidla na restauračních zahrádkách a podobně.