Dle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) je LPG po benzínu a naftě nejrozšířenějším pohonem u nově registrovaných osobních vozidel. Za první tři čtvrtletí letošního roku eviduje SDA celkem 2 966 registrací nových vozidel poháněných autoplynem. To je o 80 % více než ve stejném období loni (1 647). S mírným odstupem následují bateriové elektromobily a plug-in hybridy. Výrazně pak zaostává pohon na stlačený zemní plyn (CNG).
Tradičně je mnohem více osobních automobilů na spalování LPG dodatečně přestavěno úpravou benzínových motorů. Podle statistik Ministerstva dopravy (MDČR) bylo za tři letošní kvartály realizováno celkem 5 599 montáží i demontáží LPG i CNG systémů. Odborníci z České asociace LPG (ČALPG) odhadují, že čistě přestaveb na LPG se letos ke konci září uskutečnilo asi 4 900, což je meziročně téměř dvoutřetinový růst.
Celkově tak letos ke konci třetího čtvrtletí přibylo v Česku asi 7 900 „nových“ vozidel poháněných autoplynem. To je o tři čtvrtiny více než za stejné období roku 2021. „Počet nově registrovaných automobilů na LPG překonal již letos v červenci čísla za celý loňský rok. Totéž lze konstatovat o počtech přestaveb na LPG. Je tak jisté, že rok 2022 v tomto ohledu nastaví nový rekord,“ říká Ivan Indráček, výkonný předseda ČALPG.
Podle ČALPG současná krize a drahá konvenční paliva ještě více akcelerovala zájem o pohon na LPG z předchozích let. „Letos je v každém čtvrtletí uvedena do provozu v průměru asi tisícovka nových vozů s tovární LPG zástavbou a více než 1 600 automobilů je na LPG dodatečně přestavěno. Tímto tempem se na konci letošního roku přehoupneme v součtu nových registrací a přestaveb přes 10 tisíc, což bude meziročně o polovinu více,“ odhaduje Ivan Indráček.
LPG si nadále drží výraznou cenovou výhodu. Dlouhodobě jeho cena osciluje kolem úrovně poloviny ceny benzínu. V posledních týdnech navíc benzín převážně zdražoval, přičemž cena LPG pozvolna klesala. Zatímco průměrná cena benzínu činí dle posledního šetření Českého statistického úřadu 41,75 Kč/l, LPG zlevnilo pod 18 Kč/l.