„Koncept cloud kitchen, který vznikl a v Česku se objevil krátce před pandemií, se osvědčil a dál roste na vlně trendu rozvozu jídla. První dva týdny v listopadu jsme zaznamenali nárůst počtu objednávek o zhruba deset procent. Předpokládám, že tento trend bude s uzavíráním republiky, která se blíží do některé z forem lockdownu, ještě akcelerovat,“ uvedl Jan Siuda. „S turbulentním vývojem podmínek v gastro segmentu se ukazuje jako klíčové řízení přes data, které umožňuje analyzovat a predikovat kapacity pro další týdny,“ dodal Siuda.
Z dat, které má MyFoodPlace k dispozici, vyplývá hned několik trendů. V období covidových vln se mění rozložení v rámci týdne. „Obecně sledujeme více objednávek v pracovní dny. Rozdíl je až 15 procent oproti stejným dnům mimo covidovou sezónu. Současně s tím je ale o asi 10 procent slabší neděle,“ uvedl Siuda. To podle něj s největší pravděpodobností souvisí s tím, že lidé více tráví čas s rodinou doma.
Denní špičky jsou v době obědů a večeří, to nezměnily ani „covidové vlny“. „I o víkendech jsou stále jasně viditelné dva vrcholy objednávkové křivky, ta je ale v průběhu soboty a neděle mnohem plošší,“ uvedl Jan Siuda. „Zajímavostí jsou pak takzvané covidové nedělní večery. I přes fakt celkového poklesu nedělních objednávek, sledujeme růst ve večerních hodinách podobný zmíněnému trendu v pracovním týdnu,” dodal Siuda.
Gastrobyznys se i do budoucna bude muset řídit dostupnými daty, protože vývoj je obtížně předvídatelný, tak jako covidové vlny. „Týdenní reporting a okamžité reakce na vývoj jsou nutností. Proto například pracujeme na forecastingu budoucích objednávek, což by mělo napomoci v přesnosti objednání surovin, logistice dopravy a podobně,“ dodal Siuda.